click click

ikut momo jom

07 November 2011

belajar masak kat tv pun da cukup okay

Okayyy you see sekarang ni sudah bermacam-macam program memasak ada.Dari traditional hinggalah ke ala barat !

Sudah bosan hendak mencuba resepi yang sama seperti telur goreng, telur goreng kicap, telur goreng sambal? Dan inginkan perubahan dan menjadi master dalam masakan?

Ahaaa...

Mari kita menonton MASTERCHEF! Yeay!

Ahh siapa kata orang Malaysia ni hanya tahu buat program sahaja?
Kita kena tengok dari sudut positif okay. Kalau rancangan ni kita dapat mempelbagaikan lagi resepi yang lagi bagus dan lazat. Malah dapat lagi belajar skill-skill yang lain contohnya cara hendak memotong seekor ayam dengan betul.

1st time tengok macam waahh! Ini bukan rancangan semata-mata masak, tersingkir, kalah and menang. BUT..kita sebagai penonton pun secara tak langsung dapat belajar.
Macam ayam tadi la.Selalu beli kat kedai da potong kecil-kecil kan? Ini pula...jeng-jeng-jeng hamikk dia bagi seekor pastu masak.
Gasak la korang yang tak pernah pegang ayam mentah tak berbulu tu.hehehe..


Lepas tu kita kena fikir cepat 'what to cook?' 'what should I do' etc etc.. I mean, aishh memasak ni pun nak kena cepat, lepas tengok bahan je terus kena idea sebesar mentol kecil menyala atas kepala tu. Kalau lambat, terkial-kial macam momo ni memang harapan la kan dapur tak berasap.

Cakap banyak pun tak guna baik korang sendiri yang pergi tengok dan praktis banyak-banyak bagi yang nak kahwin tu baik perempuan mahupun lelaki juga !



Gonna watch #MasterchefMY to improve my cooking skill !!

0 comments:

Template by:

Free Blog Templates

Hak milik JUMPING MOMOCHAN